DAS WILDE KLINGEN / 2018 – 2022

//english//

“Das Wilde Klingen” is an improvised chamber opera.
6 instrumentalists, 1 dancer and 1 performer improvise on different creation mythologies. They integrate the different niches and spaces of the church in their acoustic explorations and use the church organ in an experimental way. They are especially interested in the role of women, who act as (co-)creators in the myths.

DEAF DATE

The ensemble was supported by the Musikfond in 2021 with its project DEAF DATE. 
In this project the all musicians where recording individually (without hearing each other) to certain verbal expressions by H. Nonnenmacher. The tracks were then mixed together by him. At last Lea Hoffmann and Lorena Izquierdo Aparicio filmed their dance/performances to the musik tracks.
"The beauty of the recording as a whole lead me to the assumption that we musicians are kind of connected even if we are not hearing each other. Our knowledge of music and our intuition makes us do things and opt for musical decisions, that seem to interconnect with the others, similar to telepathy. My compositions reflect on this by mixing "deaf" solo playing, e.g. with headphones, with group interaction." 

Eutalia de Carvalho – voice 
Lorena Izquierdo - voice, action 
Silke Eberhard – clarinet 
Edith Steyer – alto saxophone
Rieko Okuda - piano 
Horst Nonnenmacher – bass
Sofia Borges – percussion
Lea Hoffmann - dance 





last performances:

14.05.2022 deaf date at ACUD Theater Berlin
10.12.2021 at 20h at Kühlspot, Berlin
24.11.2021 at 20h at Kühlspot, Berlin
14.07.2021 at 22h at Kühlspot, Berlin 
ANA-ANANSI, eine improvisierte Kammeroper
Ana-Anansi Performingarts Festival Berlin
//deutsch//

„Das Wilde Klingen” kommentiert mit ana-anansi ein mythologisches Märchen und verleiht ihm eine ökologisch-politische Deutung. Die szenisch gegliederte Aufführung wird vor allem durch verschiedene instrumentale Besetzungen strukturiert und ist weitgehend improvisiert.
Sie erzählt von einem gottähnlichen Wesen, dem Trickster Anansi, der durch sein vermeintlich schlaues, aber letztlich profitorientiertes und unethisches Handeln die Natur und dessen Göttlichkeit zerstört.
In der szenischen Darstellung treten Klang, Gestus, Wort und Tanz in Interaktion und treiben die Handlung voran. Die musikalische und gestische Improvisation versteht sich dabei ebenso als narrativer Impulsgeber, wie das Wort auch als klangliches Mittel eingesetzt wird.
Licht und Raum werden in das Geschehen miteinbezogen und gestaltet. Frei nach James Berry, “Anansi and the hidden garden”.
Eutalia de Carvalho – Gesang

Theo Jörgensmann – Klarinette

Edith Steyer – Klarinette, Altsaxophon

Tommaso Vespo/Rieko Okuda – Kirchenorgel, Klavier

Horst Nonnenmacher – Kontrabass

Sofia Borges – Percussion

Lea Hoffmann – Tanz

guest:
Lorena Izquierdo Aparicio – Performance

Scott Weiner – Licht (Video)

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=YHDEN0b9SBo&feature=emb_logo
  • last performances:
    Performingarts Festival: 01.06.19 at 9pm at ACUD-Theater, Berlin
  • März 2019 Kulturkirche Nikodemus, Berlin

  • November 2018 Kulturkirche Nikodemus, Berlin