//english//
“Das Wilde Klingen” is an improvised chamber opera.
6 instrumentalists, 1 dancer and 1 performer improvise on different creation mythologies. They integrate the different niches and spaces of the church in their acoustic explorations and use the church organ in an experimental way. They are especially interested in the role of women, who act as (co-)creators in the myths.
DEAF DATE The ensemble was supported by the Musikfond in 2021 with its project DEAF DATE. In this project the all musicians where recording individually (without hearing each other) to certain verbal expressions by H. Nonnenmacher. The tracks were then mixed together by him. At last Lea Hoffmann and Lorena Izquierdo Aparicio filmed their dance/performances to the musik tracks. "The beauty of the recording as a whole lead me to the assumption that we musicians are kind of connected even if we are not hearing each other. Our knowledge of music and our intuition makes us do things and opt for musical decisions, that seem to interconnect with the others, similar to telepathy. My compositions reflect on this by mixing "deaf" solo playing, e.g. with headphones, with group interaction." Eutalia de Carvalho – voice Lorena Izquierdo - voice, action Silke Eberhard – clarinet Edith Steyer – alto saxophone Rieko Okuda - piano Horst Nonnenmacher – bass Sofia Borges – percussion Lea Hoffmann - dance last performances: 14.05.2022 deaf date at ACUD Theater Berlin 10.12.2021 at 20h at Kühlspot, Berlin 24.11.2021 at 20h at Kühlspot, Berlin 14.07.2021 at 22h at Kühlspot, Berlin
ANA-ANANSI, eine improvisierte Kammeroper
//deutsch//
„Das Wilde Klingen” kommentiert mit ana-anansi ein mythologisches Märchen und verleiht ihm eine ökologisch-politische Deutung. Die szenisch gegliederte Aufführung wird vor allem durch verschiedene instrumentale Besetzungen strukturiert und ist weitgehend improvisiert.
Sie erzählt von einem gottähnlichen Wesen, dem Trickster Anansi, der durch sein vermeintlich schlaues, aber letztlich profitorientiertes und unethisches Handeln die Natur und dessen Göttlichkeit zerstört.
In der szenischen Darstellung treten Klang, Gestus, Wort und Tanz in Interaktion und treiben die Handlung voran. Die musikalische und gestische Improvisation versteht sich dabei ebenso als narrativer Impulsgeber, wie das Wort auch als klangliches Mittel eingesetzt wird.
Licht und Raum werden in das Geschehen miteinbezogen und gestaltet. Frei nach James Berry, “Anansi and the hidden garden”.
Eutalia de Carvalho – Gesang
Theo Jörgensmann – Klarinette
Edith Steyer – Klarinette, Altsaxophon
Tommaso Vespo/Rieko Okuda – Kirchenorgel, Klavier
Horst Nonnenmacher – Kontrabass
Sofia Borges – Percussion
Lea Hoffmann – Tanz
guest:
Lorena Izquierdo Aparicio – Performance
Scott Weiner – Licht (Video)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=YHDEN0b9SBo&feature=emb_logo
-
last performances:
Performingarts Festival: 01.06.19 at 9pm at ACUD-Theater, Berlin -
März 2019 Kulturkirche Nikodemus, Berlin
-
November 2018 Kulturkirche Nikodemus, Berlin